What an Adventure! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Koen Venrooij - WaarBenJij.nu What an Adventure! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Koen Venrooij - WaarBenJij.nu

What an Adventure!

Door: Koen van Venrooij

Blijf op de hoogte en volg Koen

10 Februari 2014 | Australië, Sydney

G'day Blokes and Sheila's

Ik vond dat het weer tijd werdt om jullie op de hoogte te brengen van mijn avonturen in het fantastische Oz, tijdens mijn laatste verslag heb ik jullie zo'n beetje achter gelaten in Adelaide, waarvandaan ik die zelfde dag nog zou vertrekken naar het kleine Loxton om daar een begin te maken voor mijn Farmwork en 2e jaars visa (waarvoor ik 88 dagen op een farm moet hebben gewerkt) .

Na een halve dag wachten in Adelaide was het toch tijd om te vertrekken richting de bushalte, ik dacht dat ik maar net op tijd was, maar had er natuurlijk niet bij stil gestaan dat de klok was verzet en dus was ik een halfuur te vroeg (nou ja beter dan te laat zullen we maar zeggen) . Uiteindelijk was het tijd om aan boord te gaan en klaar te maken voor een reis van 2,5 uur. Onderweg een hoop mooie landschappen gezien en ook op dit moment waren er zoals wel vaker in Australie weer bushfires die door het landschap raasde. Op een gegeven moment was het zo erg dat de bus omringd was door rook en alles ook naar vuur rook. Wel een aparte ervaring in ieder geval. Ook toen we aankwamen in Loxton rook alles nog steeds naar vuur en rook. Het was net alsof je de hele avond voor een kampvuur had gezeten.. Zo roken mijn kleren dan ook s'avonds. Maar goed niet te ver vooruit lopen, toen we aankwamen bij het hostel werden we al meteen "begroet" door mensen die buiten zaten te roken met een "good luck!" Wat mijn hoop op een goede baan er niet echt veel beter op maakte moet ik zeggen, maar goed niet te snel conclusies trekken.... Eerst maar even aankijken hoe het er hier aan toe gaat.

Had al 2 duitse meiden ontmoet in de bus die ook naar Loxton gingen dus voelde me al meteen niet helemaal alleen, wat ook altijd wel helpt. We werden ingecheckt door een man met geen haar op zijn hoofd behalve een mooie lange mat achter op zijn hoofd (je kent ze wel). Op zich best een aardige man hoor! Maar ook dat deed niet veel goed aan de eerste impressie van dit 'fantastische' stadje. Het was ondertussen al behoorlijk laat geworden dus na het inchecken en nog even snel boven op het balkon een drankje doen maar de beslissing gemaakt om mijn bed in te duiken. Waar tot mijn verbazing bij het opmaken van mijn bed een groot stuk plastic om mijn matras zat. Geen idee wat dit te betekenen had en aangezien er al mensen lagen te slapen en het teveel lawaai zou maken om het er af te halen toch maar besloten om het te laten zitten. Volgende dag kwam ik erachter dat het was om 'bedbugs' tegen te gaan( als je geen idee hebt wat dit is.. Google is je beste vriend). Ben ik blij dat ik het er niet af heb gehaald, in de volgende dagen bleek het namelijk dat mijn japanse roomie verschrikkelijk last kreeg van deze beesten en ook helemaal onder de rode vlekken zat. Na wat onderzoek bleken ze dus wel in elke kamer te zitten.. Beetje duimen dat ik ze niet zou krijgen was alles wat ik er eigenlijk tegen kon doen...Maaaaar dat was niet alles, er was geen wasmachine of niks dus we moesten het stadje in om de was te doen, ook was er geen mogelijkheid voor internet, ook daar moesten we het stadje voor in. En het hostel was nou ook niet het meest schone hostel wat ik heb gezien.. En dan was ik nog niet eens begonnen met werken haha!

Misschien was het 'good luck!' Wat ik me toegewenst kreeg op de eerste dag toch niet zo heel raar. Maar positief als ik ben kan ik me over deze kleine dingen wel heen zetten en hier mee leren leven! Zolang ik maar krijg waar ik hier voor gekomen ben.. Werk en dus ook geld! :) Maar ook dat was in de eerste week ver te zoeken. Gelukkig was ik niet de enige aangezien het hele hostel zo'n beetje op zijn gat zat.. Het seizoen is nog niet begonnen kreeg iedereen te horen. Tsjah en wat doe je s'avonds in een stadje waar niks te beleven is en je met een stel jongeren in een hostel zit? Precies ja drinken.. Omdat ik niet zoveel geld meer had heb ik maar niet elke avond meegedaan maar ja soms is het zo gezellig en dan moet je wel... Na mijn eerste week in Loxton was het dan zover ik mocht voor de eerste keer gaan werken! Ondertussen $250 lichter omdat ik al voor de 2e keer huur moest betalen maar dat mag de pret niet drukken! De volgende ochtend stond er druiven plukken op het programma, van mijn mede hostelgenoten hoorde ik dat dit schijnbaar best goed zou betalen, 80 tot 100 dollar per dag. Prima laat maar komen was de eerste gedachte, eenmaal aangekomen verdween die gedachten wel als sneeuw voor de zon moet ik zeggen. Dit bleken namelijk niet de druiven te zijn waar ik bakken met geld mee kon verdienen, Integendeel ik zou per emmer een whopping $1,48 krijgen! Even om jullie een idee te geven, het kostte ongeveer 20 minuten om een emmer te vullen. Wat dus ongeveer neerkomt op een $4,44 per uur! Als je dat tempo de he.e dag vol kunt houden in 44 graden natuurlijk, na onze eerste dag had ik dus ook een fantastische $16 verdiend(na belasting en transport à 5 dollar per dag)! En wetende dat ik dit baantje de komende 2 dagen ook nog zou hebben deed dit mijn motivatie natuurlijk geen wonderen. Vind het absoluut niet erg om hard te werken, maar dan wel voor een normaal loon! Gelukkig bleef na deze paar dagen wel wat meer werk komen.

Heb gelukkig een baantje gehad waarmee ik in 2 dagen $100 mee heb kunnen verdienen, wat dus genoeg was om mijn huur voor deze week te kunnen betalen, maar daarna bleef er natuurlijk niet veel meer over.. Het kwam er dus een beetje op neer dat ik alleen maar geld uit zat te geven. En dat is nou niet echt waarvoor ik hierheen was gekomen.. Had dus voor mezelf besloten dat ik nog een week zou blijven om uit te zoeken wat ik wilde doen na deze boeiende ervaring.. Na vele opties bekeken te hebben en eventuele pogingen om met andere vrienden te gaan werken, wat uiteindelijk allemaal niet echt praktisch bleek wist ik nog niet echt wat i wilde doen. Maar ik moest hier weg, aangezien er nog een paar mensen die ik kende in Melbourne zaten uiteindelijk maar de gok te wagen en daar heen te gaan. Zonder plan... Niet echt heel chill maar ja, je moet iets hé. Anders waren alle centjes helemaal op en kon ik niet zo makkelijk meer weg hier. Zo gezegd zo gedaan, bus geboekt voor vrijdag terug naar Adelaide om van daaruit diezelfde avond nog de bus te pakken naar Melbourne. Later die dag kreeg ik een berichtje van Aukje(Jumbo) die ondertussen in Sydney bij een jobagency werkte en had gehoord dat ik op zoek was naar een baan. Dat ze eventueel nog wel een baantje had binnen een paar dagen, maaar daarvoor moest ik dan wel in de buurt van Sydney zijn. Na hier een tijdje over nagedacht te hebben, en omdat ik toch geen beter alternatief had toch maar besloten om meteen vanuit Melbourne door te reizen naar Sydney.. Toch weer een hele trip zo! Dus vanuit Adelaide op de bus gestapt richting Melbourne waar ik na een bustrip van pak hem beet 10 uur aan zou komen. Helaas was dit wel om 6:15 en was er dus nog helemaal niks te doen in Melbourne. En omdat ik toch al niet zo goed had geslapen in de bus, heb ik maar als een zwerver een bankje opgezocht bij het busstation en daar nog even een uurtje of 2 liggen slapen. Wat een avontuur he!

Omdat mijn vlucht pas om 20:50 zou gaan had ik dus nog de hele dag te besteden in Melbourne, ik kan je wel vertellen er zijn vervelendere dingen. Na weer even gemeet te hebben met o.a Roos, Moniek en Leon vloog de dag toch aardig snel voorbij. Nog een paar uurtjes op het vliegtuig zitten wachten om daarna een vlucht van een uurtje te pakken naar huis.. Sydney (zo voelt het nu een beetje, geen zorgen Mam niet op die manier!) Rond half 12 aangekomen in mijn hostel en de lekkerste douche ooit genomen, aangezien ik zo'n 2,5 dag 'op straat' heb geleefd.

Omdat als je iets op facebook zet het als een lopend vuurtje gaat, de volgende dag ook maar weer een dagje doorgebracht met Sanne, en Shanna(Ook van de Jumbo) en een kleine reunie gehouden! Beetje in het park in de zon liggen, duikje nemen en beetje bijpraten over al onze avonturen. Toch goed dat ik weg ben uit Loxton dacht ik zo. Na ook nog even met Aukje te hebben gepraat ziet het er naar uit dat ik over een paar dagen wel zal kunnen vertrekken naar Dubbo om daar mijn farmwork avontuur voort te zetten. Gelukkig weet ik wel dat ik daar gewoon per uur betaald zal krijgen en dus ook wel een beetje normaal moet kunnen sparen voor de rest van mijn avontuur!! Can't wait om weer te gaan reizen maar eerst even de serieuze kant van dit avontuur afronden!

Nu zijn jullie ook weer een beetje op de hoogte, kan me voorstellen dat het de laatste weken wat stiller was op facebook, dit omdat ik natuurlijk niet heel veel leuke avonturen had beleefd die de moeite waard waren om over te posten!

En met een welgemeende Have a good one Mate! Neem ik weer afscheid van jullie en dat ik jullie maar snel weer mag spreken!

Have a good one Mate,

Koen(Goon)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Koen

Actief sinds 22 April 2013
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 25381

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2013 - 09 Oktober 2014

Aussie Aussie Aussie!

Landen bezocht: